Odżywki i suplementy na masę mięśniową

Budowanie masy mięśniowej to proces wymagający ogromnego zaangażowania, dużej ilości czasu oraz determinacji. Elementy, które na niego się składają to przede wszystkim: odżywianie oraz trening.

Bardzo dużą rolę odgrywa również suplementacja. Dostarczenie dodatkowych wartości odżywczych przyczynia się bowiem do szybszego wzrostu masy mięśniowej. Ponadto, suplementacja to wygoda i komfort. Wszak, przygotowanie posiłku o odpowiednim bilansie odżywczym wymaga czasu. W przypadku np. gainera trwa dosłownie kilka minut.

Wielu amatorów kulturystyki zadaje sobie pytanie: które odżywki i suplementy wybrać? Jak wspomagać dietę? Poniżej prezentujemy najbardziej podstawowy spis odżywek i suplementów na masę mięśniową.

Gainery

Gainer to nic innego jak odżywka na masę mięśniową zawierająca około 60-70% węglowodanów. Traktowana może być jako alternatywa dla posiłku przed i po-treningowego. Doskonale sprawdza się również jako posiłek poranny (ze względu na dużą ilość węglowodanów). Zdecydowanie nie zaleca się jej stosować przed snem (zapotrzebowanie energetyczne jest wówczas minimalne).

Odżywki białkowe

Odżywki białkowe to suplement stanowiący materiał budulcowy dla Twoich mięśni. Skład takich odżywek zazwyczaj wygląda następująco: 60-70% stanowi białko, 20% węglowodany, a resztę pozostałe składniki odżywcze.

Odżywki białkowe doskonale sprawdzają się jako ostatni posiłek (kolacja) oraz uzupełnienie diety (w momencie kiedy posiłek zawiera zbyt małą ilość białka)

Kreatyna

Kreatyna to suplement, który w budowaniu masy mięśniowej pełni bardzo ważną rolę. Wykazuje właściwości anaboliczne, ma wpływ zarówno na masę, jak i siłę kulturysty. Jej stosowanie jest niezwykle powszechne zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów.

Odżywki kreatynowe to związki organiczne których budowa oparta jest na cząstkach białkowych, które naturalnie występują w mięśniach.

Głównym zadaniem kreatyny jest poprawa wydolności i sprawności mięśni. Masa mięśniowa w tym przypadku jest tylko „skutkiem ubocznym”, który swoją drogą bywa bardzo okazały. Wykorzystywana jest zarówno w treningu na masę, siłę, jak i rzeźbę – jej zastosowanie jest bardzo szerokie, przez co określana jest mianem „królowej suplementów”.

Odżywki typu Carbo

Carbo to odżywka, której zadaniem jest dostarczenie energii do organizmu – zarówno przed, jak i po treningu. Ze względu na fakt, iż jest to suplement typowo węglowodanowy – ma wpływ na budowanie masy mięśniowej.

Odżywki i suplementy na masę mięśniową – rola i znaczenie w procesie

Odżywki odgrywają coraz większą rolę w budowaniu masy mięśniowej. Wszystko za sprawą coraz to nowszych technologii, udoskonalanego składu. Każdy profesjonalista korzysta z nich codziennie, co stanowi najlepszą ich reklamę.

Nie należy jednak spodziewać się cudów. Suplementy nie stanowią alternatywy dla całej diety, a jedynie pojedynczych posiłków. Ich wybór powinien być uzależniony od naszego trybu życia, formy treningu, masy ciała.

Istotnym jest również fakt wyboru konkretnego producenta. Wszak, nie każdy gainer jest taki sam. W celu wyboru najlepszego preparatu, zalecamy zapoznać się z opiniami i recenzjami, których w Internecie jest pod dostatkiem.